Geoblog.pl    danach    Podróże    Polsko-niemiecka wycieczka    Szklarska we mgle

Szklarska we mgle

Polska, Szklarska Poręba

Wyjątkowo wszystko jest zatopione we mgle więc widoków nie ma ale odwiedzamy parę muzeów. Pierwsze to Muzeum Ziemi Juna z pięknymi zbiorami kamieni z całego świata i karczmy regionalnej. Szklarska Poręba pretenduje do Mineralogicznej Stolicy Polski. Powszechnie występujących w Karkonoszach i Górach Izerskich minerałów sklasyfikowano ponad 50, a wiele z nich ma własności kamieni szlachetnych i półszlachetnych min. ametysty, kryształy górskie, kwarce dymne, agaty, turmaliny, oliwiny, hiacynt - czerwono brunatna odmiana cyrkonu, izeryn - odmiana ilmenitu, moriony, awenturyn, beryl, turmalin, akwamaryn, topaz, kamień księżycowy. Potem odszukujemy domek Vlastimila Hoffmana , malarza, który był kontynuatorem symboliczno-alegorycznego malarstwa Jacka Malczewskiego. Mieszkał tu od 1947 aż do śmierci w 1970 roku.Muzeum udostępnia osoba prywatna i utrzymuje go z wolnych datków.Cały parter to pracownia malarza i pokój biurowy i wypoczynkowy z meblami z epoki oraz licznymi obrazami.Potem jedziemy do Muzeum Karkonoskiego , które się mieści w jednym z dwóch domów w Polsce Hauptmanna - niemieckiego noblisty z dziedziny literatury z 1912 roku.I tutaj znajdujemy dużo obrazów Hofmana , część poświęconą nobliście, pokoje regionalne z duchem gór, oraz niedużą kolekcję szkła z pobliskich hut.