Geoblog.pl    danach    Podróże    Danach jedzie do....Chin    Świątynia Nieba czyli Tian Tan

Świątynia Nieba czyli Tian Tan

Chiny
Chiny, Pekin

Kolejny obiekt do zwiedzania to Świątynia Nieba wpisana w 1998 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Powierzchnia świątyni wynosi około 4000 mu (280 hr.). Zbudowana została w 1420 r. Cesarzowie dynastii Ming i Qing co roku składali ofiary, modląc się do Nieba o obfite plony rolnicze w danym roku.

Przekraczając bramę ,wchodzimy do parku stu letnich tui, gdzie jest ich tutaj ponad 5 tysięcy, te które się przechylają są podparte imitacjami pni drzew- wygląd niesamowity.

Po przekroczeniu czerwonego muru, rzucają na oczy trzy zasadnicze zabudownia świątyni – Pałac Qi-nian Dian (Pałac modłów o urodzaj), Huangqiung Ju (ołtarz nieba) oraz Huanqiu Tan (Taras kosmosu). Wszystkie te trzy budowle mają kształt okrągły, bo projektowane były zgodnie z przekonaniem ludzi starożytności, że niebo jest okrągłe, a ziemia – kwadratowa.

My szliśmy od Tarasu Kosmosu do Pałacu Modłów o Dobry Urodzaj

Taras Kosmosu to ściśle okrągły taras, wymurowany został z samego białego muru chińskiego. Ma on trzy poziomy, każdy poziom posiada 9 stopni. Średnica najwyższego poziomu – 70 m. Na najwyższym poziomie w środku znajduje się okrągły kamień, a wokół tego środkowego kamienia wymurowane są kamienia w kolistych rzędach. ilość kamieni każdego koła zawsze jest cyfrą nieparzystą, bo w starożytności cyfra nieparzysta uważana była za tzw. “cyfrę niebiańską”. Na każdym poziomie jest piękna balustrada ze słupkami z białego marmuru. Ogółem jest 360 słupków marmurowych, które reprezentują 360 stopni kopuły nieba.
Tutaj podobno jest środek świata i stąd nazwa Chin jako państwo Środka .

Centralnie umieszczony jest Ołtarz Nieba czyli Świątynia Sklepienia.Ołtarz otoczony jest murem odbijającym dźwięki.Ma jeden kolisty dach zbudowany bez użycia gwoździ.

Pałac modłów o urodzaj ma wysokość 38 m i średnicy 30 m opiera się tylko na 28 wielkich kolumnach cedrowych bez ścian. Z tych 28 kolumn, cztery na samym środku gmachu symbolizują cztery pory roku, 12 kolumn, które stanowią wewnętrzny pierścień symbolizuje 12 miesięcy w roku, a pierścień zewnętrzny, składający się z pozostałych 12 kolumn oznacza 12 godzin (starochińskich) w dobie.