Geoblog.pl    danach    Podróże    Autem po Europie - czerwiec 2011    imieniny w Kolonii z katedrami w tle

imieniny w Kolonii z katedrami w tle

Niemcy
Niemcy, Köln

moje imieniny. Dzień się zaczyna wspaniale, pogoda niezła i z samego rana dostaje prezent piękną filiżankę ze złoceniami. Piję z niej kawę i idziemy na miasto. Po drodze do katedry zaglądamy do kościoła św Apostołów, gdzie ledwo znalazłyśmy wejście bo na placyku rozłożył się targ.Robię parę zdjęć i idziemy zwiedzać Katedrę. Zanim doszliśmy do niej kupiłam płyty CD aby nagrać trochę zdjęć. Katedra św.Piotra i Marii jest olbrzymia bo to w latach 1880–1884 najwyższy budynek na świecie; największy gotycki kościół w Niemczech; najwyższa katolicka katedra na świecie ( Katedra w ULM ma najwyższą wieżę i to kościół protestancki ) Jest brudno –czarna ale część rzeźb w portalu już odnowiono więc wyglądają pięknie.W środku ogromna , ma 5 naw. Wystrój wnętrza tworzy cenny zbiór sztuki średniowiecznej, nowożytnej i nowoczesnej. Spośród nich wyróżniają się dominujący nad gotyckim ołtarzem głównym z II poł. XIII w. relikwiarz Trzech Króli, przedromański krucyfiks Gerona, gotyckie ołtarze Świętej Klary z XIV w. oraz Ołtarz Patronów Miasta, gotyckie rzeźby Apostołów oraz Madonny Mediolańskiej, stalle, liczne witraże z XIII-XX w. W relikwiarzu Trzech Króli są relikwie św.Nabora, Feliksa i Gereona, naturalnej wielkości jest Madonna Mediolańska, Jezus w Krucyfiksie Gereona jest naturalnej wielkości .Jeden witraż ma odmienny charakter jest to wielkie okno południowego ramienia transeptu z 11,263 kwadratami, każdy o wymiarze 9.6 x 9.6 cm. Kwadraty zestawione są na bazie projektu wykonanego za pomocą specjalnego programu komputerowego, który losowo zestawił 72 kolory. Projektantem wykonanego w 2007 dzieła jest Gerhard Richter.Część zewnętrzna i stalle są w remoncie. Spędzamy to ponad dwie godziny potem o 14 jesteśmy umówieni razem na obiad, dostaję prezent od S, a ja stawiam obiad, zupa gulaszowa- pycha, my z Martą zamawiamy po śledziu a S."schnitzel" a do tego winko i piwo. Po obiedzie jeszcze poszłyśmy na most nad Renem i oglądnęłyśmy nowoczesne budynki przylegające do placu katedralnego.