Geoblog.pl    danach    Podróże    Danach jedzie do....Chin    Zakazane Miasto czyli Gugong

Zakazane Miasto czyli Gugong

Chiny
Chiny, Pekin

Na sam koniec zwiedzania Pekinu została nam największa perełka czyli Zakazane Miasto. Powstało w 1420 roku czyli u nas po Bitwie pod Grunwaldem , a rządziło Chinami z tej rezydencji 24 cesarzy przez prawie 500 lat.
Miasto stanowiło symboliczne centrum chińskiego wszechświata i do końca cesarstwa w 1912 roku było zastrzeżone dla cesarskiego dworu i dygnitarzy.
W całości otwarto je dla zwiedzających w roku 1949.

Do Zakazanego Miasta wchodzimy przez Bramę Południową - Wu Men , gdzie z balkonu cesarz dokonywał przeglądu armii i odprawiał uroczystości rozpoczynające Nowy Rok.

Przez kompleks przepływała Złota Rzeka nad która było 5 marmurowych mostów symbolizujących 5 cnót konfucjańskich- dobroć, słuszność,przestrzeganie reguł, mądrość i zaufanie.

Za Złota Rzeką znajdowała się Brama Najwyższej Harmonii. Brama jest wysoka na 24 metry, ma dwuspadowy dach i tutaj witano gości.
Zrobienie sobie zdjęcia na jej tle graniczyło z cudem, turystów tu w niedzielne popołudnie było bardzo dużo i to głównie Chińczycy.
Boki placu zamykały biura cesarskiego sekretariatu oraz magazyny.

Do Pawilonu Najwyższej Harmonii prowadził marmurowy podjazd zdobiony płaskorzeźbami smoków ścigających się między chmurami, z którego mógł korzystać wyłącznie cesarz.
W tym pawilonie odbywały się uroczystości najwyższej rangi jak objęcie tronu przez cesarza.Tutaj znajduje się bogato zdobiony tron pod bajecznie kolorowym sufitem.

Pałace były w kolorze czerwonym a dachy w kolorze żółtym dozwolonym tylko dla cesarza.Na dachach byli strażnicy, ich nieparzysta liczba chroniła przed pożarem.

Za częścią oficjalną, oddzielona murem i bramą Niebiańskiej Czystości znajduje się część prywatna, również złożona z trzech, umieszczonych wzdłuż osi północ południe obiektów: Pałacu Niebiańskiej Czystości, Pałacu Ziemskiego Spokoju – rezydencje cesarskiej pary oraz pawilonu Sali Jedności.

Całe miasto to pustynia bez drzew ale za Bramą Niebiańskiego Spokoju powstał ogród za panowania cesarza Yongle.Tutaj są liczne pawilony ,świątynie , skalne ogródki i zabytkowe drzewa.

Cały kompleks to około 800 pałaców i pawilonów. Otoczony jest murem z wieżami łuczniczymi.Po wyjściu z Zakazane Miasta podziwiamy ścianę Dziewięciu Smoków .Chiński Smok to mieszanka wielu zwierząt- ma tułów węża, rogi jelenia,uszy byka,jastrzębie szpony i jest pokryty rybia łuską.Smok o pięciu pazurach symbolizował władzę cesarską.

Po opuszczeniu Zakazanego Miasta idziemy na Wzgórze Węglowe, które otoczone jest Parkiem Jingshan aby stamtąd spojrzeć na dachy Zakazanego Miasta i panoramę Pekinu.

To ostatnie miejsce naszego zwiedzania Pekinu, teraz tylko pakowanie i przejazd nocnym pociągiem do Xian starej stolicy Chin.