Geoblog.pl    danach    Podróże    Cypr - Wyspa Afrodyty    Nikozja - stolica podzielona
2018

Nikozja - stolica podzielona

Cypr
Cypr, Lefkoşa

Niespiesznie żegnamy się z Larnaką i autobusem Intercity opuszczamy miasto. Mamy tu wrócić bezpośrednio na lotnisko za 3 dni.

Odległości na Cyprze nie są oszałamiające i po ponad godzinie jesteśmy w stolicy w części greckiej. Całą drogę padał deszcz i jeszcze na dworcu ostatnie krople nas dopadły.Wąskimi uliczkami starego miasta doszłyśmy do głównej drogi Lideras, która prowadzi na drugą stronę Nikozji do części tureckiej.

Jeszcze wypijamy kawę u Greków i ustawiamy się w kolejkę aby dostać się do naszego lokum.
Nie udało mi się znaleźć taniego pokoju po stronie greckiej i wybór padł na część turecką w centrum starej Nikozji. Lokalizacja fantastyczna, budynek stary położony przy Buyuk Han, gdzie teraz mieszczą się restauracja i liczne sklepy z rękodziełem.

Spotkanie z gospodarzem mamy dopiero o 18 więc zostawiamy walizki w pobliskim sklepie i ruszamy na zwiedzanie miasta. Po deszczu nie ma już śladu więc ruszamy na podbój części tureckiej Nikozji.

Bardzo dużo tutaj murali, odnowionych zabytków ale również opuszconych domostw , walących się ruder a za zakrętem ciągle wygląda strefa buforowa.

Trafiamy do hali targowej, gdzie jest spotkanie prezentujące różne kultury mieszkańców, dzieci śpiewają francuskie piosenki, palestyńczycy tańczą swoje tańce ludowe a na stolikach regionalne przekąski. Lubię takie klimaty, ale czas wracać do naszego AirB&B

Gospodarz na nas czeka, zostawiamy walizki w pokoju, niestety siermiężnym, reszta jest w stanie opłakanym, szczególnie łazienka, do kuchni lepiej nie wchodzić, po deszczu porannym jeszcze stoi woda w sali ogólnodostępnej. Wychodzimy,żeby na to nie patrzeć.

Poszukując dworca autobusowego , który mieści się za murami starego miasta, trafiamy do dzielnicy Samanbahce, zbudowanej na poczatku XX wieku dla najuboższych, ślicznie odnowionej z charakterystyczną studnią w centrum osiedla.

Idziemy na pyszne trureckie jedzonko aby nie myśleć o czekającym nas noclegu.

W nocy rezerwuję nocleg w Larnace, jest miejsce więc tam się domyjemy i wyśpimy spokojnie przed odlotem.